Diabetes fitness

Het 'Diabetes fitness' project is onderdeel van een landelijke pilot, die een aantal clubs middels subsudie hebben toegewezen gekregen. Bodyline is één van die clubs. Dit project is een samenwerking tussen Bodyline, Zorgsaam, sportverenigingen en een aantal huisartsen in de regio Terneuzen. Door deze unieke samenwerking en de subsidie, kunnen diabeten en mensen met pré-diabetes tegen een zeer voordelig tarief 2 jaar lang een professioneel lifestyle programma volgen.

Dit traingen wordt aangestuurd en uitgevoerd door een fysiotherapeut en een aantal 4+ docenten ter ondersteuning. U kunt zich direct via Bodyline aanmelden en op doorverwijzing van uw huisarts.

Het begeleidingsprogramma bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

  • Sporten onder leiding van een fysiotherapeut / 4+ instructeur naar eigen kunnen d.m.v.
    • cardio training
    • spierversterkende oefeningen in circuitvorm
    • intervaltraining
    • sport-en spel elementen
  • Na 6 maanden kunt u kiezen om uw sportactiviteiten deels via een sportvereniging te doen. De aangesloten verenigingssporten zijn:
    • wandelen
    • fietsen
    • badminton
    • zwemmen
    • hockey
  • Begeleiding naar gezondere voeding
  • Begeleiding naar een gezonder leeftpatroon

Fit!vak (brancheorganisatie fitness) heeft voor haar Preventiecentra's een protocol en richtlijn geschreven voor mensen met obesitas en diabetes. Dit protocol is in gebruik bij deze pilot. De trainingen zijn onderbouwd vanuit de wetenschap.

Heeft u interesse of vragen. Contacteer ons!


Waarom sporten als u (pre)diabeet bent?

Fitness werkt op den duur effectiever bij diabetes dan medicijnen. Het verbetert de werking van insuline in je lichaam en zorgt voor gezondere bloedglucosewaarden. Doe je aan fitness? Dan neemt ook de kans af op de lange termijn gevolgen van diabetes. Denk hierbij aan nieraandoeningen, oogafwijkingen en een hartinfarct. Bekijk de tips  voor fitness bij diabetes.

  • Glucose is brandstof voor je spieren en hersenen. Je hebt deze altijd nodig. Houd altijd wat ‘snelle suikers’ in de buurt als je gaat fitnessen. Denk aan een energiedrank zoals Extran Energy, AA Orange of druivensuiker. 
  • Sporten werkt op dezelfde manier als medicijnen. Als je sport, dan neem je ook meer glucose op. Je bloedglucosewaarde kan dan snel dalen waardoor je een ‘hypo’ krijgt. Prik daarom voor, halverwege en na de training je bloedglucosewaarden. De meeste mensen met diabetes die net starten met sporten, kunnen beginnen met een waarde rond de 10. Maar iedereen reageert weer anders op een inspanning. Krijg je tijdens het fitnessen steeds een ‘hypo’? Dan heb je meer glucose nodig voor je training. Overleg met je arts of aanpassing van je medicatie nodig is. 
  • Zit je boven de 17 als je begint met fitnessen? Dan kan het zijn dat je niet goed reageert op de medicatie. Stel het sporten dan even uit en vraag je arts of diabetesverpleegkundige om advies. 
  • Je kunt ook nog een ‘hypo’ krijgen door het fitnessen binnen 48 uur na je training. Houd hier rekening mee. Meet daarom ook voor het slapen gaan je bloedglucosewaarde om hypo’s in de nacht te voorkomen. 
  • Een combinatie van krachttraining  voor dikkere spieren (gericht op hypertrofie) en cardio fitness training  werkt het beste als je diabetes hebt. 
  • Sport 3 keer per week minimaal 20 minuten per keer. Doe 2 keer een krachttraining en 1 keer een cardio fitness training. Zo bereik je het beste resultaat. 
  • Train 2 keer per week je spieren door bij iedere spieroefening 2 tot 3 sets te doen die bestaan uit 8 tot 10 herhalingen.
  • Probeer overgewicht kwijt te raken.
  • Sport liever onder deskundige begeleiding met een gericht trainingsprogramma in groepsverband. Dit heeft meer resultaat dan ‘gewoon meer bewegen’.
  • Je kunt je aansluiten bij een sportcentrum dat is gespecialiseerd in het begeleiden van diabetespatiënten of pre-diabeten. Sluit je aan bij een gecertificeerd Fit!vak preventiecentrum in je regio. Deze centra hebben gecertificeerde beweegdeskundigen (pre)diabetes in huis.

Terneuzen

maandag
11:30 - 12:30
12:45 - 13:45
dinsdag
woensdag
donderdag
10:45 - 11:45
vrijdag
zaterdag
zondag

Terneuzen

Vliegende Vaart 1
4537 DH Terneuzen
0115 - 697 773
info@healthcenterbodyline.nl
nieuwsbrief ontvangen?

Hulst

Spoorweg 2
4561 XZ Hulst
0114-321252
infohulst@healthcenterbodyline.nl
nieuwsbrief ontvangen?

Philippine

Strandgaper 9B
4553 CA Philippine

bauke@healthcenterbodyline.nl
nieuwsbrief ontvangen?